język: polski
english: coming soon

Ciekawostki ze świata Diablo 1

Diablo Battle.net Beta

0. Informacja

W tym dziale jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia i czeka na wielką aktualizację, jedna informacja jest nieprawdziwa (priest nie był obecny w becie).

1. Wstęp

hmmm, Diablo Battle.net Beta, od czego tu zacząć? Otóż Diablo Beta to specjalna wersja pierwszej części Diablo, w którą to niesamowici szczęśliwcy mogli grać w 1996 roku. Była to wersja testowa Diablo, przy okazji testująca nowy wtedy system grania sieciowego - Battle.net . Była ona bezpłatna, dostała ją grupa ludzi, tzw. beta-testerów, aby wyłowić wszelkie potencjalne błędy ostatecznej wersji. Wszystko zaczęło się dokładnie 15 listopada 1996 roku, takim oto postem do wszystkich beta-testerów:

2. Oficjalny list do beta-testerów

Subject: Open Letter to Battle.net Beta Testers
From: Battle.net Beta Team (Blizzard)
Host: Blizzard Entertainment
Date: Fri. Nov 15 00:13

There has been some discussion on these forums regarding the Battle.net Beta program. We are very appreciative of all the people who have signed up for the Beta program (and those of you who got in know that we had an enormous response) and look forward to the next few weeks.

The purpose of our beta program is to get you, hard-core game players, to help find the one thing we all hate -- bugs. We are dedicated to making all of our products as fun and as bug free as possible, and this is where you come in. With your help and this beta program, we will all be working towards making Battle.net and Diablo a fantastic experience for gamers.

We have had many questions concerning what is in the Battle.net Beta version of Diablo, how is it different than the Pre-release Demo and what will be in the Full version of Diablo. There have been several different responses posted, and rumors seem to have run rampant. We would like to set the record straight so that all of our testers know what to expect and are on the inside track for both Battle.net and Diablo.

What is in the Battle.net Beta:

5 levels featuring two different tilesets, The ability to play all three character classes, Numerous new spells and items, Full access to Battle.net, 4-player Multiplayer capability, Unique monsters within the labyrinth, More NPCs within the town, Vastly improved User Interface.

What will be in the Final version of Diablo:

16 randomly generated levels featuring 5 different tilesets every time you play, Normal, Nightmare and Hell difficulty levels, Single and Multiplayer quests, Cinematic Cut scenes, and much much more...

I'm a Beta Tester - and... All of our Beta testers will be listed in the in-game credits. For an example of this, check out the credits section on your Battle.net CD. We strove to make this beta program as "painless" as possible by allowing you to play the game for free without having to pay for the CD or shipping. We understand that beta testing is not all fun, but we hope that all the above, plus allowing you to play Diablo weeks before anyone else in the world, will be a fair exchange for your efforts.

See you on Battle.net!

The Battle.net Beta Team at Blizzard

3. Zawartość Diablo Battle.net Beta

A co było w tej Beta-wersji? Jak już zapewne przeczytaliście w powyższym poście, 5 poziomów, zamiast 16 z finalnej wersji. Były to cztery poziomy kościoła (church) i jeden poziom katakumb (catacumbs). Na 3 poziomie był Butcher (w finalnej jest na 2) na 4 poziomie był Skeleton King (w finalnej na 3). Natomiast 5 poziom był ostro hardcorowy w porównaniu do 4 pierwszych, mało wiem na temat potworów tam występujących, ale na pewno można tam było spotkać Balrogi, które, dla przypomnienia, w finalnej wersji spotykamy dopiero w Hellu (od 13 poziomu). Były wszystkie 3 postacie do wyboru. W mieście poza występującymi w jeszcze wcześniejszej wersji Diablo - Diablo Pre-Release Demo - kowalem, właścicielem tawerny, wiedźmą i chłopakiem bez nogi, byli dodatkowo healer (uzdrowiciel), drunk (pijak) i ksiądz (priest, wczesna wersja Caina). Czyli jedyną nową postacią w finalnej wersji jest najmniej przydatna Gillian, która miała mieć dużo wspólnego z questami, które nie pojawiły się w żadnej wersji oficjalnie wypuszczonej przez Blizzarda...

4. Diablo Battle.net Beta Patch

Około 19 listopada 1996 Blizzard wypuścił patcha do Diablo-Bety, który:

  • zresetował wszystkie postacie
  • poprawił wiele błędów związanych z zakładaniem i przyłączaniem się do gier
  • wprowadził w pasku interfejsu miejsce na 8 itemów (tzw. pas) gdzie można ładować potiony i scrolle
  • umożliwił używanie klawiszy F9-F12 do wysyłania wcześniej ustalonych komunikatów

Dwie ostatnie zmiany to oczywiście motywy, które znamy z finalnej wersji Diablo. Początkowo beta miała taki panel, jak pre-relase demo.

5. Zawartość Diablo Battle.net Beta cd.

A co jeszcze można było znaleźć w becie?

Otóż na pewno limit na przedmiotach z sufikasami +To All Atributes nie wynosił 20, lecz... 50! To samo tyczy się sufiksów dodających do pojedynczych atrybutów, który zamiast 30 również wynosił 50!.

Występowało również kilka czarów nieobecnych w finalnej wersji:

  • Sentinel (tworzył lewitujące oko, które strzelało fireboltami, zasięg około połowy ekranu)
  • Doom Serpents (pociski, małe nazwijmy to "sprężynki", zabijające wszystkie potwory z bety, poza undeadami (skeletons, zombie)
  • Blood Boil (czar zabijający każdego przeciwnika z bety, praktycznie rozbryzgujący na kawałki, niestety niedopracowany, i prawie zawsze "wywalał" z gry)
  • Blood Ritual (o nim więcej w Ciekawostkach)
  • Etherealize (kolejny niedopracowany, dwa efekty wynikające z niedopracowania - albo wywalenie z gry, albo zamiana przeciwnika w kamień)
  • Invisibility (kolejny niedopracowany, efekt wynikający z niedopracowania - zamiana przeciwnika w kamień)

Z ciekawostek a propos Diablo Battle.net Beta należałoby jeszcze wspomnieć o tym, iż w mailu od Blizzarda jest napisane, iż finalna wersja Diablo będzie miała pięć scenerii, a jak wiadomo ma tylko cztery... Tą nieobecną jest Hellforge, o którym również piszę gdzieś w Ciekawostkach. Ogólnie wszystkich spragnionych zaginionej wiedzy o Diablo właśnie tam zapraszam.

No i jeszcze myślę coś, co Was powinno zainteresować, trochę ultra starych screenów z przeróżnych wersji Diablo, większość to skany z jakiś starych artykułów o Diablo. Widać na tych screenach jak ciągle się zmieniał pasek interfejsu i informacje które się na nim wyświetlają. Ciekawy też jest wzór na podłodze na pierwszym screenie, w finalnej wersji nigdzie czegoś takiego nie spotkamy, zresztą układ ścian też jest niespotykany, może jest to screen z jakiegoś questu, poza tym co ciekawe, nie ma na nim w ogóle naszego bohatera...

Diablo - screenshot z wczesnej wersji gry. Diablo - screenshot z wczesnej wersji gry.
Diablo - screenshot z wczesnej wersji gry. Diablo - screenshot z wczesnej wersji gry.
Diablo - screenshot z wczesnej wersji gry. Diablo - screenshot z wczesnej wersji gry.
Diablo - screenshot z wczesnej wersji gry. Diablo - screenshot z wczesnej wersji gry.
Diablo - screenshot z wczesnej wersji gry. Diablo - screenshot z wczesnej wersji gry.
Diablo - screenshot z wczesnej wersji gry. Diablo - screenshot z wczesnej wersji gry.

To już koniec naszej przejażdżki w przeszłość...

Inne działy z sekcji "Ciekawostki ze świata Diablo 1"

· Ciekawostki
· Ewolucja wyglądu Diablo
· Wczesne wersje Diablo
· Unikaty wsród unikatów
· Cow level - krowi poziom