język: polski
english: coming soon
Ciekawostki ze świata Diablo 1Ciekawostki |
||
Ten dział jest w trakcie przebudowy. Na razie jest tu w formie ze starej strony. Parę rzeczy zostało przeniesionych do innych działów. Większość rzeczy tutaj zostanie zmieniona, rozbudowana itp. Dźwięki pojawią się w lepszej jakości. Może brakować kilku obrazków, update soon! :D
Na pewno wielu z was, jeśli nie wszyscy, słyszało o Gwiezdnej Mapie (Map of the
Stars). Miał to być tajny artefakt, prowadzący do Krowich Poziomów itp. Tak
naprawdę to ową mapę mieliśmy dostać od Cain'a lub Priest'a (o którym możecie
przeczytać trochę niżej) w momencie dostania ostatniego questu, czyli pokonania
Diablo. Miała ona odmierzać czas do osiągnięcia przez Dark Lorda pełnej mocy.
Gdyby się to stało, nie moglibyśmy już go zabić, bo byłby za silny. Miało się to
stać, gdy dwie gwiazdy znajdą się w jednej linii, a mapa pokazywała położenie
tych gwiazd, stąd jej nazwa. Blizzard jednak zrezygnował z tego pomysłu. Poniżej
możecie zobaczyć jak miała wyglądać owa mapa w Inventory oraz screen
ukazujący gwiazdy w ostatecznym położeniu.
Suma punktów z początkowych cech wynosi 85 dla każdej postaci. A oto wartości początkowe u poszczególnych klas:
Cecha / Klasa | WARRIOR | ROGUE | SORCERER |
STRENGTH | 30 | 20 | 15 |
MAGIC | 10 | 15 | 35 |
DEXTERITY | 20 | 30 | 15 |
VITALITY | 25 | 20 | 20 |
Suma punktów z maksymalnie rozwiniętych cech (bez dodatków z magicznych przedmiotów) wynosi u wszystkich klas tyle samo, czyli 460 (u Rogue wynosi 455). Oto maksymalne wartości u poszczególnych klas:
Cecha / Klasa | WARRIOR | ROGUE | SORCERER |
STRENGTH | 250 | 55 | 45 |
MAGIC | 50 | 70 | 250 |
DEXTERITY | 60 | 250 | 85 |
VITALITY | 100 | 80 | 80 |
Każda klasa zostaje inaczej obdarzona wraz ze zmianą levelu.
Warrior dostaje 2 Hit Points i 1 punkt Many
Rogue - 2 Hit Points i 2 punkty Many
natomiast Sorcerer - 1 Hit Point i 2 punkty Many.
Wszystkie klasy dostają różne ilości punktów Many i
Hit Points z punktów Magic i Vitality.
VITALITY:
Warrior za 1 punkt Vitality dostaje 2 Hit Points,
Rogue i Sorcerer - 1 Hit Point.
MAGIC:
Warrior i Rogue za 1 punkt Magic dostają 1 punkt Many,
Sorcerer - 2 punkty many.
Jest jeszcze specjalna zasada dla Rogue. Jeśli punkty Vitality oraz Magic pochodzą z przedmiotów magicznych lub unikatów to dostaje ona za każde 2 punkty Magic i Vitality, odpowiednio 3 punkty Many i Hit Points.
W trybie Single Player trzy questy pojawiają się w każdej grze (The Chamber of Bone, Archbishop Lazarus, Diablo), natomiast reszta jest losowana w następujący sposób: questy podzielone są na pięć grup i z każdej grupy jest wybierana konkretna liczba zadań. W tabelce poniżej prezentuję poszczególne grupy i liczby wybieranych questów:
Grupy questów | Liczba wybieranych |
The Butcher, Gharbad the Weak, Ogden's Sign | 2 |
Poisoned Water Supply, The Course of King Leoric | 1 |
The Magic Rock, Valor, Halls of the Blind | 2 |
Zhar the Mad, Black Mushroom, Anvil of Fury | 2 |
Warlord of Blood, Lachdanan | 1 |
Grając w trybie MultiPlayer, jeśli kogoś zabijesz, zostaje ci jego ucho (Ear). Jeśli użyjesz na nim IDENTIFY, zamieni się ono w serce (Heart). Pozostaje w tym stanie aż do wyjścia z danej gry. Czemu to służy ? Niestety, nie mam zielonego pojęcia.
Gdy klikniesz na jedną z krów stojących w mieście, usłyszysz co ma do powiedzenia ;-) Jeśli klikniesz kilka razy, twój bohater rzuci dowcipny tekst. Każdy z bohaterów ma trzy różne wypowiedzi. Jeśli chcesz je usłyszeć, musi klikać na krowy „ile wlezie” ;)
W PC Gamer Po Polsku nr 5/97(10) na stronie 84 opisane były wszystkie czary
występujące w Diablo, a wśród nich został opisany czar Sentinel, który to nie pojawia
się w ostatecznej wersji gry. Oto co było napisane:
"Podobnie jak Guardian, Sentinel
tworzy fruwające oko, które będzie rzucało kule energii w stronę wroga."
Również w oryginalnej (angielskiej) wersji PC Gamer (z której to właśnie polska edycja
przetłumaczyła artykuł wraz z opisem czarów) był opisany ten czar:
"Similar to the Guardian spell, Sentinel summons a floating eye which will cast bolts of fire at any
monsters near to it".
W sumie to dziwna sprawa, może Anglicy pisząc recenzję grali
w beta-wersję Diablo i stąd ten Sentinel. Dodatkowo wśród kapliczek występujących
w grze opisano dwie również nie pojawiające się w ostatecznej wersji Diablo
(Imposing Shrine i Mystic Shrine)...
W Diablo początkowo miało być 110 czarów. Z kolejnymi testami było ich coraz
mniej. Pozostało ich 28. Przeglądając instrukcję do gry, można zauważyć, że
kilka lub kilkanaście czarów zostało wycofanych w ostatniej chwili przed wydaniem
gry, gdyż na screenie ukazującym Spell Book widać sześć, a nie cztery strony
księgi.
Gdy klikniesz, w księdze czarów, na mały obszar między przyciskiem z cyfrą 4, a ramą księgi pojawi się piąta strona Spell Book. Jest to pozostałość po testowych wersjach Diablo, których żaden zwykły śmiertelnik nie widział, w których to było dużo, dużo więcej czarów niż te 28, którymi możemy się cieszyć w ostatecznej wersji gry.
Wiele czarów przygotowanych przez Blizzarda nie znalazło się w ostatecznej wersji Diablo. Oto ikony i nazwy dziesięciu z nich (pierwsze pięć nazw to oficjalne nazwy tych czarów, drugiej piątki nazw nie jestem pewien):
Sentinel | Blood Ritual | Invisibility | Etherealize | Blood Boil |
Burning Skull | Protection | Blood Wall | Horned Skull | Invulnerability |
A oto dźwięki niektórych z tych niewykorzystanych czarów:
- Sentinel (w ostatecznej wersji jest to dźwięk Town Portal)
- Blood Ritual
- Invisibility
- Etherealize
- Blood Boil
- portal.wav (to miał być dźwięk czaru Town Portal)
W archiwum diabdat.mpq (plik zawierający wszystkie dane o grze,505 MB)
znalazłem 2 krótkie filmy doom.smk (1 453 Kb) i butcher.smk (760 Kb). Sprawa
nie byłaby dziwna, gdyby nie fakt, że nie można obejrzeć ich w grze, po prostu
są na płycie i nie są wykorzystane w grze, a jest na co popatrzeć... Pierwszy
przedstawia Diablo (screen poniżej jest właśnie z doom.smk), drugi - Butchera
"pracującego" w swojej komnacie. Jeśli nie masz programu do odtwarzania
.SMK, to np. na stronie RAD Game Tools (www.radgametools.com) znajduje
się program o nazwie Smacker.
Twórcy Diablo mieli w planach umieszczenie jeszcze jednej postaci w Tristram. Miał
to być ksiądz Trimayne (Trimayne the Priest). Miał stać w okolicach kościoła, mniej
więcej tam, gdzie leży Wounded Townsman, jednak miał się tam pojawiać tylko od
czasu do czasu, gdyż dużo podróżował i utrzymywał kontakt z miejscowościami
sąsiadującymi z Tristram. Pewnego razu, Trimayne, odprawił egzorcyzmy nad
człowiekiem, który uciekł z labiryntu opętany przez demona o imieniu Flashdoom. Ów
człowiek posiadał wspomnienia o owianym złą sławą przeklętym ostrzu - Shadowfang -
którego właścicielem był właśnie Flashdoom. Priest miał nam zlecić quest polegający
na odnalezieniu i zabiciu Flashdoom'a i oddaniu jego miecza księdzu, aby ten go
zniszczył. Niestety Trimayne miał stracić życie podczas nieudanej próby zniszczenia
ostrza. Umierając miał dać nam ostatnią część questu, polegającą na zaniesieniu
Shadowfang do Hellforge i ostatecznym zniszczeniu go tam. Innym zadaniem zlecanym
przez księdza miało być zabicie Lazarusa, za co mieliśmy otrzymać mace o nazwie
Lightforge. A oto kilka plików dźwiękowych dotyczących Trimayne'a:
- śmierć Trimayne'a
- Trimayne o sobie
- Gillian o Trimayne
- Cain o Trimayne
Temat Shadowfang i Hellforge jest również poruszony w instrukcji, w Librarius Ex
Horadrim, w księdze pierwszej. Oto co jest tam napisane:
"Największym z tych bohaterów był Izual, porucznik Archanioła Tyraela, ten, który nosił
anielski miecz runiczny zwany Błękitnym Gniewem (w oryginale - Azurewrath - przyp.
Kalais). Niegdyś poprowadził on potężny atak na Piekielną Kuźnię (w oryginale -
- Hellforge - przyp. Kalais) w momencie, w którym niemal zakończono proces
tworzenia demonicznego ostrza Mrocznego Kła (w oryginale - Shadowfang - przyp.
Kalais). Zadaniem Izuala było zniszczenie broni oraz jej właściciela (chodzi o
demona o imieniu Flashdoom - przyp. Kalais) - coś co nie było zapisane w jego
przeznaczeniu. Dlatego też został pokonany przez legiony chaosu i zaginął tragicznie
w Ciemnościach. Jego los jest testamentem mówiącym, że tak długo, jak żyją ich
znienawidzeni wrogowie, zarówno Aniołowie, jak i Demony mogą wedrzeć się do
swoich królestw."
Zniszczenie Flashdoom'a i Shadowfang nie było przeznaczeniem Izual'a, ale Blizzard
miał w planach uczynić to przeznaczeniem gracza. Mieliśmy znaleźć portal, który
otworzył się gdzieś w podziemiach i prowadził prosto do tajemnej Kużni Świata
Podziemi, gdzie znajdował się Flashdoom wraz ze swoim demonicznym ostrzem.
Jeśli chodzi o sam Shadowfang to miał on mieć moc pochłaniania dusz pokonanych
przeciwników. Każda dusza, poprzez swoje cierpienie, wzmacniała moc miecza.
Dlatego należało zniszczyć ów ostrze.
Z Izualem i Azurewrath miał być związany osobny Quest, rozgrywający się również w
Hellforge. Miała go zainicjować Gillian, która usłyszała w Tawernie podpitego, jak
zwykle, Farnhama opowiadającego o Upadłym Aniele (Fallen Angel) i o jego mieczu,
Azurewrath. Izual został pokonany przez setki potworów, jednak nie zginął. Zło
pozyskało Izuala, spłonęły pióra z jego skrzydeł, aby przekształcić się w twardą skórę,
a na jego czaszce wyrosły rogi. Zmieniony przez Siły Ciemności nie był już Aniołem,
lecz Demonem.
Jeśli chodzi o Hellforge to miała to być osobna sceneria, i myślę że właśnie z tego
powodu nie znalazła się w ostatecznej wersji Diablo, gdyż Blizzard po prostu jej nie
ukończył. Anvil of Fury, znane z Quest'u z Single Player, również mieliśmy znaleźć w
Piekielnej Kuźni, a nie w Caves. A oto kilka plików dźwiękowych z fragmentami
wypowiedzi dotyczących powyższych rzeczy:
- Adria o Flashdoom
- Cain o Shadowfang
- Warrior o Shadowfang
- Griswold o Azurewrath
- Izual przemówił!
- Cain o Izual
- Gillian o Izual
Innym Quest'em, który również miał znaleźć się w ostatecznej wersji gry, ale niestety
tak się nie stało, jest Quest - Island of the Sunless Sea. Miał go zaincjować Farnham,
który będąc kiedyś w podziemiach trafił tam poprzez jakiś tajemniczy portal. Tytułowa
wyspa to miejsce, gdzie Aniołowie i wojownicy Światła mogli się uzdrawiać, obserwowali również stamtąd Bramy Piekła. Było to też miejsce, gdzie trenowali i przygotowywali się do Wojny Grzesznych (czyli The Sin War). Według legend miały znajdować
się tam ogromne bogactwa. A oto kilka plików dźwiękowych z fragmentami wypowiedzi dotyczącymi owej Island of the Sunless Sea:
- cain
- griswold
- wirt
Powyższy pomnik przedstawiający Anioła być może ma coś wspólnego z tym Quest'em, chociaż to już tylko moje przypuszczenie, i wcale nie musi tak być.
Quest Worms to również zadanie, które było w planach Blizzard'a, ale nie znalazło się
w finalnej wersji Diablo. Miał je zainicjować Pepin, a miało polegać na wybiciu
potworów przypominających wielkie robale (bardzo prawdopodobne, że miał to być
jakiś rodzaj Vipers), zanim przedostałyby się do Tristram poprzez jeden z domków
stojących naprzeciwko chaty Pepina. Mieliśmy wejść do tego domu... tak, tak, w
bardzo wczesnej wersji Diablo można było wchodzić do domów w mieście. Poniżej,
oprócz sporego fragmentu wypowiedzi Pepina zlecającego zadanie i dźwiękowych
robali, prezentuje screenshot z takiej właśnie wersji gry, na którym widać wojownika
wychodzącego z tawerny, i Ogdena stojącego w miejscu, gdzie w ostatecznej wersji
gry, stoi Griswold. Zwróćcie też uwagę na zupełnie inny pasek interfejsu.
- pepin zleca quest
- worm atakuje - wersja 1
- worm atakuje - wersja 2
- worm trafiony - wersja 1
- worm trafiony - wersja 2
- worm umiera - wersja 1
- worm umiera - wersja 2
A to wyjątkowo screen z Diablo II: Lord of Destruction. Otóż z patchem v1.10 wszedł bardzo trudny do znalezienia unikat o nazwie Azurewrath, czyli miecz Izuala, "bohatera" jednego z niedoszłych questów z Diablo opisanego tutaj. Szczęściarze będą mogli zagrać tą legendą, szkoda że nie lubię Diablo 2... ;-)
W instrukcji do Diablo, w Librarius Ex Horadrim, w księdze pierwszej znajduje się następujący
akapit:
"Bartuc, brat Horazona został w końcu przeciągnięty na stronę Ciemności. Został
obdarzony wyjątkową siłą i długowiecznością, dzięki czemu mógł walczyć w trakcie
Wojny Grzesznych wśród legionów Piekieł z przeklętymi Vizjerei, a także z własnym
bratem. Chociaż Bartuc był znany wśród wojowników wielu światów, za swoją
dominację w bitwach przyszło zapłacić mu straszną cenę. Szalone pożądanie krwi
śmiertelnych wypełniło jego wszystkie myśli i czyny. Wkrótce zaczął uwielbiać kąpać
się w krwi upuszczonej z ciał swoich wrogów i stał się znany jako Krwawy Marszałek."
Ów Krwawego Marszałka możemy spotkać w grze. Jest to nieudolne tłumaczenie
Warlord of Blood, a ten pan jest tytułowym bohaterem Quest'u pojawiającego się w
Single Player na poziomie 13.
Znalazłem w archiwum diabdat.mpq sześciu przeciwników, których nie można spotkać w grze, widocznie z jakichś powodów wycofano ich z gry. Niektórzy prezentują się naprawdę nieźle, moim faworytem jest Skeleton Demon. Oto oni:
Na obrazku, który ładuje się po włożeniu płyty z Diablo, znajdują się dwa ukryte napisy - "BUY WAR II" oraz "NATALIE PORTMAN ROCKS". Można je zobaczyć po tzw.
odwróceniu kolorów. Przygotowałem specjalnie dla Was screen (50 Kb), na którym
zobaczycie owe napisy. Kliknijcie na obrazek poniżej, aby go powiększyć.
W archiwum diabdat.mpq znajduje się plik lvl16int.wav (267 Kb), który jest najprawdopodobniej głosem samego Diablo i zapewne miał być odtwarzany przy wejściu na poziom 16. Gdy odwrócisz dzwięk w ów pliku (można to zrobić w zwykłym Rejestratorze Dźwięku z Windows, opcja Efekty\Wstecz) można usłyszeć następujący tekst: "Eat your vegetables and brush after every meal" co bym przetłumaczył: "Jedz warzywa, które lubisz, i myj zęby po każdym posiłku".
Ten obrazek to skan z jakiejś starej gazety o grach. Jest to screenshot jakoś z pierwszej połowy 1997 roku z okna dialogowego battle.netu, oczywiście Diablo Retail POL-1. To naprawdę dawno temu było... Jak widać, najwyższy poziom postaci to 35, mają go czarodziej Wizard44 i wojownicy Ra3 i Misquamacus.
I jeszcze jeden scan. Przedstawia statystyki typowego, chamskiego cheatera z niemożliwymi do osiągnięcia w legalnej grze wartościami. Nie było by w tym screenie nic dziwnego, gdyby nie fakt, że pojawił się on w lipcu 1997 w bardzo popularnym i zdecydowanie najlepszym w tamtych czasach miesięczniku o grach komputerowych - Secret Service. Cytując SS:
"Niewątpliwie najlepszym polskim wojownikiem jest Holger, którego statystyki możecie podziwiać na screenie. Z polaków tylko mag PKDeath (zawodowy informatyk) obciął mu ucho, ale i on jemu również. Warto zaznaczyć, że 40. level Holgera jest autentyczny, doszedł do niego sam, zdobywając każdy punkt na potworach, a nie na graczach, za których, nawiasem mówiąc, nie dostaje się punktów doświadczenia. Na Battle.net pojawia się czasem w roli bounty huntera. Kiedy trafi na równego sobie lub lamera z God Mode, pojedynek może trwać nawet i piętnaście minut, po czym skończyć się patem – kiedy palce zaczynają boleć od klikania i robi się nudno. W zasadzie jedynym poważnym przeciwnikiem dla każdego wojownika są magowie, którzy non-stop się teleportują z miejsca na miejsce i rzucają dystansowe czary, zadające naprawdę dużo ran. Jednak gdy wojownikowi uda się dorwać drania i ma bardzo szybką broń, mag może już liczyć tylko na swój Mana Shield i niekończący się eliksir zdrowia w Unlimited Belt."
Nie wiem jak dla Was, ale dla mnie ten opis jest smutny. Walki gości ze wszystkimi możliwymi cheatami... To przez takich ludzi właśnie został zniszczony Battle.net i np. dla mnie prywatne gry oraz gra w LANie była dużo lepszą zabawą niż obcowanie z ludźmi, którzy niszczyli wspaniała grę. Artykuł ten dla graczy Diablo w tamtym czasie był dość kontrowersyjny, a nazwanie cheatera "najlepszym polskim wojownikiem" było dość nie na miejscu. Z drugiej strony, rzesze ludzi używało tych samych programów...
Co do samego screena z Holgerem, widać w jego inwentarzu hełm, który w ogóle nie występuje w finalnej wersji Diablo (prawdopodobnie zhackowany Lightforge), oraz przedmioty z Single Player, których nie ma w Multi Player, czyli Spectral Elixir, Demon Brain czy Bloodstone, no i oczywiście mega-cheat - Diablo Sword, takiego miecza w naszej grze nie ma i nigdy nie było.
Aha, jeszcze wspomniany PKDeath, można go zoabaczyć na screenie z poprzedniej ciekawostki.
Pamiętacie klimatyczny głos narratora czytającego księgi w podziemiach, oraz opowiadającego zakończenie w Diablo ? Ten sam człowiek podłożył głos Mistrzowi Azuma Ninja - Shiunsai - w grze Tenchu 2: Birth of the Stealth Assassins na PlayStation.
W 1990 roku nakręcono w USA film pod tytułem "El Diablo". Wyreżyserował go Peter Markle, a zagrali w nim m.in. Robert Beltran, Anthony Edwards i Louis Gosset Jr. Niestety tytuł tego filmu to jedyne co łączy go z naszą ukochaną grą, gdyż jest to western komediowy, a tytułowy bohater, czyli El Diablo, to typowy czarny charakter.
Na pytanie "Co to jest Diablo ?" nie każdy odpowie "Najlepsza gra wszech czasów",
niektórzy odpowiedzą "Lamborghini". Ta firma produkująca kiedyś traktory wypuściła
model samochodu o nazwie Diablo. Ten włoski szatan w najlepszej wersji osiąga 100
km/h w 3,9 s (i to na pierwszym biegu!) z silnika 5,7 litra V12 wychodzi mu 600 KM, a
jego prędkość maksymalna to 336 km/h!
Spisałem tekst, który słyszymy, gdy zabijemy (uwięzimy) Diablo (nigdzie nie
jest napisany, musiałem to zrobić "ze słuchu", jednak myślę, że za dużo błędów
w nim nie narobiłem), następnie przetłumaczyłem go. Ma strasznie pokręconą
składnię, zresztą jak całe Diablo, stąd moje tłumaczenie może nie być dokładne.
Oto rezultaty mojej pracy:
The Soulstone burns with Hellfire, as an illy, redglow, blazer vision. Fresh
blood flows into your eyes and begin to hear the tormented whispears of the
danned. You have done what you knew must be done, the essence of Diablo is
contained - for now. You pride that you've come strong enough to continued the
Demon and keep in a bay, or do you have been fortify by your quest. You can still
feel him, crying his way up from the dark recesses of your soul. Fightning to
retame control, your thoughts turn to the ancient, mistic lands of the far east.
Perhaps there, beyond the desolat ways Savoronok, you will find the answer, or
perhaps - salvation.
Kamień Dusz płonie Ogniem Piekielnym, jak złe, czerwono żarzące się, kłamliwe
widzenie. Świeża krew spływa do twoich oczu, i zaczynasz słyszeć dręczące
szepty przeklętych. Zrobiłeś to, co wiedziałeś, że musisz zrobić, esencja Diablo
jest uwięziona - na razie. Jesteś dumny, że stałeś się wystarczająco silny by
utrzymywać zaszachowanego Demona, a może, że zostałeś wzmocniony poprzez
swoje zadanie. Jeszcze go czujesz, krzyczącego o wyjście z ciemnych zakamarków
twojej duszy. Walcząc nad przejęciem kontroli, twoje myśli kierują cię do antycznych,
mistycznych krain na dalekim wschodzie. Może tam, poza opuszczonymi drogami
Savoronok, znajdziesz odpowiedź, a może - zbawienie.
Okazało się, że narobiłem trochę błędów, oto wersja spisana i prztłumaczona przez Gambita. Wielkie dzięki.
"The Soulstone burns with hellfire as an eerie red glow blurs your vision. Fresh blood flows into your eyes and you begin to hear the tormented whispers of the damned. You have done what you knew must be done. The essence of Diablo is contained for now. You pray that you will become strong enough to contain the demon and keep him at bay. Although you have been fortified by your quest you can still feel him, clawing his way up from the dark recesses of your soul. Fighting to retain control, your thoughts turn toward the ancient mystic lands of the Far East. Perhaps there, beyond the desolate wastes of Arnok, you will find an answer or perhaps, salvation..."
"Kamień Dusz płonie ogniem piekielnym, podczas gdy dziwna, krwawa poświata mąci Twój wzrok. Świeża krew napływa do Twych oczu i zaczynasz słyszeć udręczone szepty potępionych. Zrobiłeś to, co wiedziałeś ze musi być uczynione. Esencja Diablo zostanie w zamknięciu na jakiś czas. Modlisz się byś stał się na tyle silny aby utrzymać Demona na uwięzi. Choć zostałeś umocniony przez swoje poszukiwania, wciąż go czujesz, jak wspina się w górę z mrocznych zakamarków Twej duszy. Szamocząc się by utrzymać kontrolę, Twe myśli kierują się do starożytnych, mistycznych ziem Dalekiego Wschodu. Być może tam, za bezludnymi pustkowiami Arnok, znajdziesz odpowiedź, a być może - ratunek..."
· Cow level - krowi poziom
· Ewolucja wyglądu Diablo
· Diablo Battle.net beta
· Unikaty wsród unikatów
· Niewykorzystane przedmioty