język: polski
english: coming soon
Diablo w fazie produkcji przechodziło przeróżne przemiany. Były zmieniane koncepcje rozgrywki, wygląd i działanie czarów. Ogromne zmiany przechodził system zadań, czyli questów. Również interface przeszedł kilka znaczących iteracji. Mając dostęp do starych prezentacji z czasów, gdy Diablo było w fazie produkcji, do wywiadów z twórcami gry oraz kilku grywalnych wersji gry można śmiało wysnuć liczne wnioski o ile bardziej miała być rozbudowana nasza wspaniała gra.
Już w 2001 roku, kiedy to powstał ten serwis, napisałem wiele o zamierzeniach twórców, o usuniętych czarach, questach, potworach czy postaciach NPC. Większość tych informacji znajdowała się w działach o Informacje o Pre-Release Demo, Ciekawostki oraz Diablo Battle.net beta. W najbliższym czasie zostaną one mocno rozbudowane i trochę zmieni się struktura tych sekcji. Pomyślałem, że przyda się krótki wstęp, jakie właściwie rozróżniamy wersje Diablo 1.
Wersje "Alpha" to robocza nazwa nadana przez graczy. Są to wersje nigdy nie upublicznione, które Blizzard pisał i modyfikował podczas tworzenia gry. Zachowały się jednak przeróżne screeny z tych wersji oraz wywiady z twórcami, dzięki czemu wiemy jak wyglądało bardzo wczesne Diablo. Więcej info wkrótce.
Rzadko się zdarza, aby firma wypuściła demo nie ukończonej gry. Było to wielkie wydarzenie, setki tysięcy graczy przemierzało miasto Tristram okrojone do 4 postaci NPC i wielokrotnie pokonywało jedyny dostępny pierwszy poziom podziemi. Nie było trybu multiplayer ani innych klas postaci niż wojownik. Był za to jeden z najbardziej klasycznych i przerażających bossów – Butcher. Jego powitalny okrzyk "Ah... Fresh meat!" do dziś powoduje ciarki i wiele wspomnień wśród graczy tej ponadczasowej gry. Były również czary, przedmioty i afiksy, które nie znalazły się w ostatecznej wersji gry. Zmyślni gracze już w 1996 stworzyli również zhackowaną wersję demo, w której można było grać w pierwsze 4 poziomy kościoła, oraz w 2007 wersję ze wszystkimi 16 levelami. Więcej informacji w działach:
· Informacje o Pre-Release Demo
· Niewykorzystane przedmioty
· Bestiariusz - Potwory
· Kapliczki
Zamknięty beta test z udziałem dokładnie 1 000 graczy. Głównym celem tej wersji gry było przetestowanie trybu multiplayer. Składała się z 5 poziomów. Były to cztery poziomy kościoła (church) i jeden poziom katakumb (catacombs).
Więcej w dziale Diablo Battle.net beta.
Wychodzi oficjalna i ostateczna wersja Diablo 1. Później pojawiło się kilka łatek (patch) usuwających małe i duże błędy, ale mechanizmy gry, czary, zadania, czy statystki przedmiotów już pozostałe takie same aż do dziś.
· Ciekawostki
· Ewolucja wyglądu Diablo
· Diablo Battle.net beta
· Unikaty wsród unikatów
· Niewykorzystane przedmioty